Prævention

Prævention bruges for at undgå graviditet samt som beskyttelse mod sexsygdomme. Det er helt overvejende kondom og såkaldt slikkelap der sikrer mod overførsel af mikroorganismer i forbindelse med sex.

Præventionsmetoder deles op i hormonelle og ikke hormonelle typer. Vi opremser nedenfor de forskellige metoder, men kom gerne ind til en konsultation for at drøfte hvad der kan fungere bedst for dig eller jer som par.

Afbrudt samleje: høj risiko fro graviditet, kræver stor selv disciplin, beskytter ikke mod sexsygdomme
Sikre perioder: risiko for graviditet, beskytter ikke mod sexsygdomme
Kondom: beskytter mod sexsygdomme, høj effektivitet når brugt korrekt
Pessar: beskytter ikke mod sexsygdomme, omstændigt at anvende
Kobberspiral:beskytter ikke mod sexsygdomme, kan give kraftige menstruationer, kan anvendes som nødprævention
Hormonspiral: beskytter ikke mod sexsygdomme, meget høj effektivitet
P-piller:beskytter ikke mod sexsygdomme, meget høj effektivitet. Øger risiko for blodpropper og må ikke bruges af rygere over 35 år samt kvinder med familiær disposition for blodpropper. Kan give humør svingninger.
Minipiller: beskytter ikke mod sexsygdomme, kan give blødningsforstyrrelse
Fortrydelsespiller: virker i op til 72 timer, obs vægt. beskytter ikke mod sexsygdomme, fås i håndkøb
Sterilisation: beskytter ikke mod sexsygdomme, meget høj effektivitet

Særligt for p-piller: der kan forekomme blødningsfortyrrelser/pletblødninger i de første 5-6 måneder (dette gælder også hormonspiral). ved glemt pille se her eller ring til klinikken