Graviditet

For at beregne hvor langt henne du er tælles uger fra sidste menstruations første dag.

Terminsberegner

Graviditetsundersøgelser

Uge 6-8 – 1. konsultation, del 1: du bestiller tid hos jordemor eller sygeplejerske. Hun tager blodprøver, urinprøve og opstarter svanger- og vandrejournalen.
Du får information om hvordan du skal tilmelde dig nakkefoldscanning, hvis du ønsker risikovurdering.
Man skal booke tid gennem Min Sundhedsplatform
enten brug appen MinSP
www.minsundhedsplatform.dk

Uge 10-12 – 2.del: ved lægen. Her bliver journalen færdiggjort og sendt til fødestedet.(podcast)

Uge 25 – 3. konsultation: med lægen/jordemor: kontrol blodtryk, urinprøve, vægt, livmoderstørrelse. (podcast)
Uge 32 – 4. konsultation: med lægen/jordemor: kontrol blodtryk, urinprøve, vægt, livmoderstørrelse.

Lav venligst altid urinprøve inden konsultationenerne og giv besked om at den er klar i receptionen

Man kan altid bede om ekstra konsultation og hvis i tvivl kom bare forbi til fx urinprøve eller få målt blodtrykket ved sygeplejersken/jordemor.

Vaccinationer

Influenza vaccine anbefales til alle gravide (SST)

Projekt FamilieTrivsel

Vi deltager i øjeblikket i et forskningsprojekt hvor der er fokus på børnefamiliers trivsel og barnets mentale udvikling og trivsel.

Projekt vedr. digital svangrejournal: pilot projekt digital løsning til graviditetsforløb -AFSLUTTET

Formålet er at erstatte den papirbårne svangerskabsjournal og vandrerjournal med elektroniske løsningsmoduler der giver en integreret digital adgang til de involverede parter dvs den gravide, jordemoder, hospital, læge og sundhedsplejerske. Der skal bruges en app MinGraviditet

Apps og hjemmesider

Kom velforberedt igennem din graviditet med APPen GRAVID (25 kr), der er udviklet i samarbejde med Jordemoderforeningen og følger anbefalinger fra Sundhedsstyrrelsen. Den indeholder beskrivelse af det ufødtebarns udvikling uge for uge, indkøbslister til sikkert og praktisk børneudstyr, fødselsforberedende video, dagbog aftalestyring, søgefunktion samt slidegalleri med forslag til artikellæsning.

Læs og lyt til podcasts om graviditeten og undersøgelser: trygge maver

Sundhed.dk

Læger Formidler

Lægerformidler er en frivillig forening, der er grundlagt og drevet af læger, der ønsker at udbrede større forståelse omkring sygdom og sundhed. Internettet bugner med misinformation og halve sandheder, og det er ikke så underligt, at mange bliver i tvivl om, hvad der er op og ned. Læger Formidler har derfor valgt at skabe et forum hvor der formidles viden om sygdom og sundhed i et let forståeligt format til alle, der er interesserede.

www.libero.dk/dig-netop-nu/gravid

Se også MIN BABY APP. I denne finder du råd om amning, søvn, gråd, udvikling, omsorg, mad, sygdomme, sikkerhed og sikkert udstyr. Den kan afspille en støjskærmende lyddyne som beroliger barnet ved sovetid. Kommer ind på ammeproblemer, vanskeligheder og vedrørende akutte tilstande der kan føre til henvendelser til læge og skadestue.